Thursday, December 30, 2010

Pengurusan Jiwa: Lupakan peristiwa pahit sepanjang 2010 dan bersedialah untuk menghadapi 2011……


Assalamu’alaikum wm

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullillah , sekali lagi kita mengucapkan kesyukuran kepada Allah SWT kerana dengan izinNya jua dapat kita bertemu sekali lagi di Usrah siber di penghujung 2010.  Tanpa kita sedari umur yang Allah berikan kepada kita setahun  telah berlalu dan perlulah kita muhasabah diri dan menentukan halatuju kita untuk tahun 2011 yang akan datang.  Gunakan umur berbaki kita ini  untuk kita tingkatkan  iman  dan berusaha untuk menambah ilmu dan amal.    Berdoalah supaya kita di berikan kekuatan oleh Allah kerana doa  inilah senjata yang ada pada pada diri kita. Doa adalah ibadah. Selawat serta salam kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW dan para sahabat RA….

Saudara dan saudari yang dimuliakan

Pada kali ini saya ingin mengajak diri saya dan saudara untuk muhasabah diri di sepanjang  2010  yang akan pergi meninggalkan kita, InsyaAllah. Terlalu banyak pengalaman yang telah kita lalui dan tidak mungkin kita boleh berbincang di kesempatan yang singkat ini.  Banyak peristiwa pahit manis yang  telah berlaku kepada kita.  Untuk peristiwa manis dan gembira tidak lah susah sangat untuk kita uruskan, cuma kita sambut atau raikannya di dalam batas-batas  yang diizinkan Allah di dalam rangka kita hendak bersyukur kepada Allah SWT. Tetapi sekiranya peristiwa pahit dan sedih berlaku kepada kita, di sini kita perlu sedikit panduan bagaimana kita nak menguruskan jiwa kita ini berpandukan kepada saranan ulamak supaya kehidupan kita kembali bersemangat untuk menghadapi masa hadapan yang lebih mencabar ini.

Sebagai manusia biasa sudah semestinya ada kalanya kita di timpa dengan pelbagai masalah samada masalah peribadi, rumahtangga, di tempat kerja dan lain-lain lagi di sepanjang tahun 2010. Kita kenalah menerima hakikat ini dan inilah antara tujuan kita di ciptakan  oleh Allah SWT  di muka bumi ini…… sebagai medan ujian untuk mengenalpasti siapa yang beriman dan apabila teruji dan ditimpa musibah dapat menghubungkan diri dengan Allah SWT.  Renungilah Firman Allah di dalam surah Al Ankabut ayat 2-3

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan: kami telah beriman, sedangkan mereka tidak di uji terlebih dahulu?”Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui oarng-orang yang dusta”

Saudara dan saudari

Di saat kita ditimpa kesulitan, sudah tentunya kita akan merasakan tekanan, serangan perasaan dan kesedihan yang berlebihan. Di sini kadang-kadang timbul keinginan untuk menyendiri dan jauh dari orang lain. Kita rasakan dengan tidak bergaul dengan orang lain akan boleh mengembalikan ketenangan kepada jiwa. Sabenarnya langkah ini  akan mendekatkan diri kita dengan kegagalan.  Oleh itu carilah sahabat atau kawan kita atau saudara kita yang kita percaya untuk kita mendapat nasihat dan bantuan untuk meringankan masalah yang kita hadapi .

Kita juga harus menggunakan waktu yang kita berada sekarang ini dengan sebaik mungkin agar tidak ada lagi waktu luang untuk merasakan kesedihan yang sedang membelit perasaan kita. Jangan kita biarkan waktu luang itu menghayutkan kita  di lautan kesedihan dan penuhilah waktu terluang dengan aktiviti yang bermanafaat yang boleh menutup segala ruang kesedihan di hati. Berzikirlah dan berdoalah banyak-banyak agar Allah jauhi kita dari gangguan syaitan yang sentiasa menganggu dan menambahlagi kesulitan yang kita hadapi.

Saudara dan saudari

Cuba fikirkan berapa banyak waktu yang telah kita habiskan untuk mengenang dan meratapi masa atau peristiwa lalu. Ketahuilah orang yang berjaya tidak akan berlebihan dalam mengingat apa yang pernah menimpanya di masa lalu.Sebab menghabiskan  waktu untuk mengingatkan masa lalu  hanya akan membangkitkan kesedihan.  Walau bagaimana pun kita di bolehkan mengingati masa lalu untuk tujuan mengambil pengajaran,hikmah, mengambil nilai-nilai positif yang ada dan meninggalkan segala nilai negatif.  Tanamkan di dalam fikiran kita bahawa masa depan atau di tahun hadapan ini harus lebih baik dari sekarang. Jangan habiskan waktu kita pada perkara-perkara yang tidak berguna.

Sebagai seorang muslim kita sepatutnya selalu tersenyum  dan senyuman kita sabenarnya adalah nikmat daripada Allah SWT. Senyuman yang kita berikan dapat memberikan kesejukan pada lawan bicara dan orang  yang kita temui. Cubalah melatih diri untuk tersenyum dan mudah-mudahan dapat membantu kita dalam menghilangkan kesedihan dan kekusutan kita dan memberikan keceriaan dan kesihatan yang lebih baik pada tahun 2011 yang datang ini, InsyaAllah .

Saudara dan saudari

Marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadikan kehidupan kita  ini  lebih bermafaat kepada diri, keluarga dan masyarakat pada tahun 2011 yang akan datang ini.  Sekiranya kita tertekan dengan masalah pelajaran atau pekerjaan kita masa lalu dan semasa cubalah tenangkan dan rehatkan fikiran  dengan cara yang dibolehkan oleh syarak. Bersihkan fikiran kita dan lapangkan dada kita sebelum kita melaksanakan tugas harian kita.  Kitalah doktor yang terbaik untuk diri kita dan mengadulah terus kepada Allah, pencipta kita, memohon pertolongan dengan ikhlas untuk kita mengatasi masalah di dunia ini dengan melihat dari kacamata akhirat. Tingkatkan usaha dan kemampuan  kita dalam pelbagai bidang yang dapat memberi sedikit sebanyak sumbangan kepada kejayaan Islam. Yakinlah Allah akan membantu kita sekiranya kita membantu Agama Allah.
Firman Allah

“Allah kelak akan memberi kelapangan sesudah kesempitan” [At Thalaq: 7]
Sekian, segala kebenaran itu datang dari Allah jua, kelemahan adalah milik kita sebagai manusia biasa….maaf di pinta.

Tangguh dengan tasbih Kafarah dan Surah Al Asr

Wasalam

Rujukan: Dr Ibrahim Fiqhy

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...