Friday, December 3, 2010

Motivasi: Peristiwa yang berlalu tidak akan kembali .........

Assamu'alakum wm


Alhamdullillah, bertemu lagi kita di alam siber


Saudara dan saudari yang di muliakan


Sekiranya kita mengingati masa lalu dan merenungkannya sama saperti kita membangkitkan kesedihan, rasa putus asa, hilang akal sihat dan membunuh semangat hidup. Hal ini sekiranya kita lakukan akan menjadikan kehidupan yang kita jalani  sekarang ini sis-sia dan tidak bermaya.  Pengalaman masa lalu hanyalah kenangan dan bukanlah sesuatu untuk di ulang-ulang. tambahan pula syaitan sentiasa membisikan pada kita perkara-perkara negatif di dalam fikiran kita.  Jika ia selalu berada di dalam fikiran maka ia tidak pernah melepaskan kita hingga jiwa kita terpenjara dan tidak boleh menyaksikan cahaya pada hari ini.


Apa saja peristiwa yang berlaku pada kita dahulu tidak akan pernah kembali.  Kesedihan tidak akan dapat mengembalikannya, keresahan juga tidak akan boleh memperbaikinya, keresahan tidak boleh membenarkannya dan tidak ada apa pun yang dapat menghidupkannya. Sebab apa saja  yang berlaku dan telah berlalu tetap berlalu dan tidak akan pernah kembali.


Justeru janganlah hidup dalam mimpi buruk masa lalu dan jangan lah berteduh di bawah  payung yang telah hilang.


Saudara dan saudari 


Keterikatan kita dengan masa lalu, perasaan cemas terhadap apa yang telah terjadi, merasa terbakar dengan pengalaman yang pernah kita lalui dan merasa kehilangan terhadap apa yang kita miliki  merupakan sesuatu yang menyedihkan, menyakitkan dan mengancam kita. Ia mungkin akan memberi kesan negatif kepada kehidupan kita sekarang, lantaran kepahitan pengalaman masa lalu akan menjadikan satu ingauan ngeri.  Malah ia akan mempengaruhi corak kehidupan pada masa kini.


Mengenang pengalaman pahit masa lalu sama ertinya dengan mensia-sia waktu sekarang, mematahkan semangat dan mengulangi kesedihan lama. Renungkan ingatan Allah SWT di dalam surah Al Hadid: 23 yang bermaksud


"" (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang telah luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu"


Saudara dan saudari

Jadi ingatlah bahawa  musibah yang paling besar yang kita hadapi sekarang ini sabenarnya adalah ketidakmampuan kita untuk menghadapi kehidupan sekarang dan kesibukan kita terhadap apa yang telah berlalu....


Sekian, semoga input ini dapat merawat sedikit masalah jiwa kita yang tidak tenteram kerana sibuk memikirkan peristiwa pahit yang telah berlalu.


Tangguh dengan Tasbih kafarah dan Surah Al Asr


Wassalam

rujukan Buku Dr Ibrahim Fiqhy

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...