Sunday, February 22, 2015

Pendidikan hati yang praktikal: Dengan izin Allah jua…100 maut dalam 24 jam…perlu renungi bersama…



 Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu’alaikum wm
Saudara dan saudari yang di muliakan
Berita di atas amat mengejutkan kita…walaubagaimana pun itulah hakikat kehidupan kita yang pasti berakhir dengan kematian…Cuma caranya  dan masa juga tempat nya yang berbeza.
Alangkan baik sekiranya kita dapat hayati peringatan Rasulullah SAW kepada kita yang di bawah ini sebagai persiapan menghadapi kematian…renungilah 

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jika seseorang manusia (Islam) meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya melainkan tiga perkara, iaitu sedekah yang berterusan, ilmu pengetahuan yang dapat memberi faedah (kepada dirinya atau kepada orang lain) dan anak yang soleh/solehah yang beramal baik dan sentiasa mendoakan kepadanya”. (HR Muslim)
 Kuala Lumpur: Angka menakutkan apabila seramai 100 pengguna jalan raya dilaporkan maut dalam tempoh 24 jam pada hari Selasa lalu.
Semua mangsa yang menemui ajal itu membabitkan 89 kes kemalangan jalan raya yang dilaporkan berlaku di seluruh negara pada hari keenam Op Selamat diadakan.
Angka itu menunjukkan kenaikan mendadak berbanding purata 18 mangsa jalan raya terkorban sehari sejak operasi Op Selamat bermula 12 hingga 16 Februari lalu.
Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman Datuk Mohd Fuad Abdul Latiff berkata, sebanyak 7,691 kes kemalangan dilaporkan berlaku di lebuh raya, Jalan Persekutuan, jalan bandaran dan pelbagai jalan lain sepanjang tempoh 24 jam kelmarin.
“Daripada jumlah itu, Perak dan Selangor mencatatkan 17 kematian diikuti Johor sebanyak 15 kematian manakala Kedah, Negeri Sembilan dan Kelantan masing-masing mencatatkan tujuh kematian.
“Penunggang motosikal mencatatkan jumlah kematian tertinggi iaitu membabitkan 66 kes diikuti kereta sebanyak 18 kes, pejalan kaki (8) dan lain-lain (8),” katanya.
Sementara itu Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam sidang media Kempen Balik Kampung, Op Selamat sempena Tahun Baru Cina di Plaza Tol Jalan Tunku Abdul Halim semalam berkata, dianggarkan sebanyak 18 kematian dilaporkan berlaku setiap hari.
Beliau berkata, Op Selamat yang dilancarkan pada 12 Februari hingga 26 Februari depan bertemakan Rumah Selamat, Selamat sampai ke destinasi.
“Seramai 574,059 ahli Rakan Cop boleh memaklumkan alamat dan tarikh mereka bercuti melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) pada bila-bila masa selain menyalurkan kejadian jenayah.
“Terkini Unit Rondaan Bermotosikal (URB) sudah dilancarkan untuk tujuan rondaan cegah jenayah di kawasan perumahan dan akan diperluaskan di kawasan perniagaan, perindustrian, taman rekreasi dan sekolah,” katanya.
Beliau mengingatkan orang ramai memaksimumkan keselamatan kediaman masing-masing seperti menggunakan lampu keselamatan dan sistem penggera untuk langkah pencegahan.
“Gunakan saluran menghantar laporan maklumat balik kampung melalui SMS 32728, Hotline 999 dan Borang Maklumat Balik Kampung yang boleh didapati di laman web Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan menyerahkan kepada balai polis berhampiran,” katanya.
Rujukan

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 19 Februari 2015 @ 5:13 AM
Oleh Asmah Rusman

asmah_rusman@hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...