Thursday, March 26, 2015

Jagalah pasangan dan keluarga kita dengan tingkatkan hubungan kita dengan Allah SWT…satu berita sedih di dalam masyarakat kita


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu’alaikum wm

Saudara dan saudari yang di muliakan

Alhamdulillah, kita panjatkan kesyukuran kita ke hadrat Illahi kerana mempertemukan kita lagi di alam siber.

Sesungguhnya berita di bawah ini amat menyayat hati kerana berlaku pada saudara Melayu dan  Muslim kita,  disaat keluarga, masyarakat masih memerlukan kehadiran beliau….ibubapa masih perlukan sebagai anak, isteri sebagai suami dan anak sebagai ayah..Mungkin perkara sebegini dapat kita elakkan sekiranya masing-masing kita mengambil tahu permasalahan pada saudara atau jiran kita..marilah kita cuba menghayati pesanan Rasulullah SAW ….
 “Hak tetangga itu ialah..apabila ia sakit kamu menjenguknya, apabila ia meninggal kamu mengiringi jenazahnya, apabila ia memerlukan sesuatu kamu meminjamnya, apabila ia tidak memiliki pakaian kamu memberikannya pakaian, apabila ia mendapat kebaikan kamu memberinya selamat, apabila ia mendapat musibah kamu bertakziah kepadanya, jangan engkau meninggikan rumahmu atas rumahnya sehingga angin terhalang masuk rumahnya, dan jangan kamu menyakitinya dengan bau periukmu kecuali kamu member sebagian dari masakan itu” (HR Thabrani)
inilah beritanya....
 
Kota Tinggi: ‘Terima kasih sudi menjadi isteri yang ikhlas. Cuma awak dari awal hingga akhir, demi Allah. Suami mu yang malang terlalu rindukan emak!! Assalamualaikum!’. 

Demikian antara kandungan nota ditinggalkan seorang lelaki yang ditemui mati tergantung di rumah kedai di Felda Pasak di sini, semalam.
Lelaki berusia 37 tahun itu ditemui dengan kabel elektrik jam 9 pagi oleh anak perempuan bongsunya yang berumur 8 tahun di dapur.
Menurut isteri mangsa yang berumur 38 tahun, dia terkejut apabila anak bongsu mengejutkannya daripada tidur dan memberitahu bapanya tergantung di dapur.
Katanya, pada malam sebelum kejadian, dia pulang ke rumah jam 2 pagi selepas selesai berniaga di bazar karat dan mendapati suaminya tiada di rumah tetapi dia pulang tidak lama kemudian.
“Sebelum keluar berniaga pada petang itu, saya mengemas rumah namun apabila pulang saya dapati rumah bersepah. Apabila suami pulang berlaku pergaduhan antara kami.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 26 Mac 2015 @ 9:57 AM
http://assets.hmetro.com.my/images/articles/26hmpic.transformed_1.jpg
NOTA terakhir untuk isterinya.
Oleh Ahmad Othman

am@hmetro.com.my
etro.com.my/node/39405#sthash.y2TeVO2h.dpuf
Rujukan 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...