Tuesday, February 17, 2015

Tiga petua pikat suami : Idea yang baik dari Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, isteri bekas Menteri Besar Kelantan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat


Tiga  petua pikat suami : Idea yang baik dari Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, isteri bekas Menteri Besar Kelantan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali

sitinor@hmetro.com.my
Kota Bharu: “Tiga perkara penting yang saya jaga untuk memikat suami iaitu tempat tidur, menyediakan pakaian dan masakan,” kata Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, isteri bekas Menteri Besar Kelantan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang meninggal dunia, Khamis minggu lalu.
Menurutnya, setiap hari, beliau akan memastikan tempat tidur dikemas dan pakaian sentiasa bersih untuk dipakai Allahyarham sebelum keluar bekerja.
Katanya, beliau turut memasak makanan kegemaran suami kesayangannya iaitu masakan kampung.
“Saya mengutamakan tiga keperluan ini kerana Allahyarham suami seorang yang sangat sibuk dari awal perkahwinan kami hinggalah ke akhir hayatnya.
“Jika melihat baju suami sudah lusuh, saya tidak akan membenarkan beliau memakainya mahupun menjahit semula baju yang sudah tidak muat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pulau Melaka di sini, semalam.
Tuan Sabariah yang hidup bersama Mursyidul Am PAS itu selama 52 tahun turut berkongsi petua kebahagiaan rumah tangga mereka iaitu tidak melawan cakap suami.
Menurutnya, sebagai isteri, beliau sentiasa akur dengan kata-kata suami dan menjaga budi pekerti.
“Walaupun saya berkahwin pada usia agak muda iaitu 14 tahun dan atas pilihan orang tua, namun saya bersyukur kerana mendapat seorang suami yang beriman dan bertanggungjawab.
“Ketika itu, usia saya agak muda dan perbezaan usia saya dan suami pula 18 tahun membuatkan saya rasa takut, namun ia dapat diatasi apabila saya sentiasa mempelajari ilmu rumah tangga,” katanya.
Bercerita mengenai cita rasa berpakaian Allahyarham, Tuan Sabariah berkata, suaminya tidak suka dengan warna terang, justeru beliau sentiasa membeli pakaian berwarna lembut termasuk untuk dirinya.
“Walaupun Allahyarham suami tidak pernah menegur, namun saya tahu apa yang tidak disukainya.
“Jika Allahyarham suami suka dengan pakaian yang saya pakai, beliau akan memuji saya dan amat menyukai baju kurung putih yang dijahit dengan sedikit bunga,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 17 Februari 2015 @ 8:27 AM
DISYORKAN
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/31404#sthash.pHoWAXGX.dpuf

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...