Friday, April 22, 2011

Sedikit Seerah mengenai keadilan Allah SWT di Akhirat kelak: Prof Yusof Al-Qardhawi

Assalamu'alaikum wm
Bismillahirrahmanirrahim
Saudara dan saudari yang di muliakan
Disini diceritakan sedikit petikan seerah mengenai keadilan Allah SWT di Akhirat kelak.

Seorang lelaki dari kalangan sahabat Rasulullah SAW telah datang berjumpa Baginda dan bertanya: " Aku mempunyai dua orang hamba yang membohongi aku,  mengkianati dan tidak mengikut arahan aku. Aku telah mencerca dan memukul mereka. Bagaimana keadan aku terhadap dua orang hamba itu?"

Baginda menjawab: " Apabila tiba hari kiamat akan dihitung jumlah dosa mereka mengkianat, ingkar dan pendustaan mereka terhadap engkau dengan hukuman yang telah engkau kenakan keatas mereka.  Sekiranya nya hukuman yang engkau kenakan ke atas mereka adalah sama dengan kadar dosa kesalahan mereka, maka engkau tidak akan dikenakan apa-apa dan mereka juga tidak di kenakan apa-apa.  Jika hukuman yang engkau berikan melebihi kesalahan yang telah mereka lakukan maka mereka akan menerima pahala kebaikan engkau sebagai balasannya". Lelaki itu tunduk dan menangis.  Rasulullah SAW telah berkata kepadanya: " Tidakkah engkau membaca firman Allah SWT yang bermaksud.....

" Dan Kami akan meletakkan timbangan dengan adil pada hari kiamat kelak.  Tidak ada seorang pun akan di zalimi.  Sekali pun amalan itu seberat bijian, nescaya Kami akan mendatangkannya untuk ditimbang. Cukuplah dengan Kami sebagai penghisab [Al Anbia': 47]

Lelaki itu berkata" Wahai Rasulullah SAW, aku tidak ada jalan lain untuk mendapat kebaikan daripada mereka melainkan  dengan aku membebaskan mereka. Dengan itu aku bersaksikan engkau bahawa mereka telah merdeka.[HR: Ahmad dan Tarmizi daripada Aisyah RA]

Demikian lah keadilan Allah SWT di Akhirat kelak tentang amalan kita di dunia ini. Di dunia kita mungkin boleh terlepas dengan helah alasan kita tetapi kita tidak akan terlepas di depan Allah SWT. Contoh sahabat yang di didik oleh Rasulullah jelas ada rasa sensitif dengan kesalahannya apabila di tegur dan diingatkan oleh Rasulullah SAW. Ia cepat sedar dan cepat-cepat melakukan sesuatu kebaikan supaya kembali di ampunkan Allah SWT.

Ambillah pengajaran dan amalkan di dalam kehidupan kita.

Wallahu'alam
Maaf di pinta ,
Wasalam





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...