Tuesday, March 29, 2011

Allah memperkenankan doa dan membantu mereka yang di dalam kesulitan....


Assalamu'alaikum wm
Bismillahirrahmanirrahim
Saudara dan saudari yang di muliakan

Pertama sekali marilah kita sama-sama memanjatkan kesyukuran kita kepada Allah SWT kerana masih lagi memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu di alam siber ini. Mudah-mudahan dengan kita memberi sedikit masa untuk kita memikirkan tentang kehidupan ini Allah akan memberikan kita hidayah dan pertolongan di dalam kita mengharungi kehidupan kita yang penuh pancaroba ini. Di dalam banyak hal kehidupan kita ini banyak yang tidak pasti….bila kah kita akan bahagia, bila lah kita akan bersedih, bilakah  kita akan di murahkan rezeki ???…pelbagai soalan yang timbul di fikiran kita…tetapi apa yang pasti ialah kematian..
Firman Allah yang bermaksud  
 “ Maka apabila telah datang waktunya mereka tidak mengundurkannya walau sesaat pun dan tidak pula menambahkannya” [Al A’raf: 34]
Saudara dan saudari
Sebagai seorang manusia biasa kita tidak lari daripada menghadapi pelbagai kesulitan di dalam kita mengharungi kehidupan baik sebagai individu , berumah tangga, berkerja atau  bermasyarakat.  Kadang-kadang kesulitan itu datang bertimpa-timpa, lepas satu timbul satu lagi. Kadang-kadang membuatkan fikiran kita buntu tak tahu apa lagi yang kita nak dilakukan.  Adakah kita hendak hanya mengadu kepada manusia sesama kita yang lemah ini….Ya ia boleh tetapi bantuan manusia walau pun dari orang yang paling rapat dengan kita sekali pun amat terhad…Pilihan yang terbaik ialah kita kembalikan kepada Allah. Dia adalah Allah SWT yang tidak ada Tuhan selainnya.
Sabenar didalam apa keadaan sekali pun termasuk  kesulitan atau kepayahan, kita wajib untuk bersungguh-sungguh berdoa dan meminta kepada Allah SWT . Mintalah supaya  Allah hindarkan kita dari kebingungan dan pohonlah  bantuan dengan penuh tangis dan berharap untuk mendapat keampunan dan rahmatNya. Kita yakin sekiranya kita ikhlas, kita akan di bantu, di tolong dan di beri kelapangan  oleh Allah SWT. Mungkin masa yang diambil berbeza tetapi Allah akan menghamparkan kepada kita jalan keluar bagi menyelamatkan kita, mengembalikan yang hilang, menghilangkan segala mara bahaya, membantu yang dizalimi, mengembalikan yang tersesat, menyembuhkan yang sakit dan melapangkan yang kesusahan.
Allah berfirman yang bermaksud……
“Maka apabila mereka naik kapal mereka berdoa kepada Allah dengan memurnikan ketaatan kepada Nya” [Al Ankabut: 65]
Saudara dan saudari
Jika kita telah menemukan jalan menuju Allah SWT bermakna kita telah menemukan segala-galanya.  Namun jika kita kehilangan keimanan dalam diri kita ertinya kita telah kehilangan segala-galanya. Fikirkan dan rasailah dengan serius kerana inilah hakikat kehidupan kita. Inilah yang selalu kita kena  ingat dan insafi pada setiap perjalanan hidup kita di muka bumi ini. Apabila iman hilang maka panduan kita hanyalah nafsu syahwat yang tak terkawal dan di bantu dengan godaan syaitan yang sangat pintar untuk menyesatkan kita….
Sekiranya kita menyeru Allah, memohon pertolongan, bertawakkal satelah berusaha, ia  sudah merupakan bentuk ibadah kita. Ketaatan kita kepada Allah adalah cara kita untuk mendapatkan apa yang kita hajatkan dari Allah..Kita lemah dan perlu bergantung kepada yang Maha Kuat. Kita bebas berdoa, tanpa rasa takut, cemas, sedih atau merasa tekanan. Sesesiapa pun tidak dapat menghalang kita dari berdoa….
Allah SWT berfirman yang bermaksud
“ Katakanlah “ Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah di tetapkan oleh Allah untuk kami. Dialah pelindung kami dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal” [At Taubah:51]
Ingatlah bahawa setiap tali akan putus kecuali tali Allah. Setiap pintu akan tertutup kecuali pintu menuju Allah SWT. Setiap jalan akan roboh kecuali jalan yang melorongkan kita menuju kepada Allah SWT. Setiap jambatan akan runtuh kecuali yang menghubukan kita dengan Allah SWT. Allah adalah Tuhan yang Maha dekat, Maha mendengar dan Maha menjawab permintaan hamba-hambanya. Jadi, mengapa kita tidak mengambil peluang yang berharga ini….
Allah SWT  berfirman yang bermaksud…
“Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepadaNya. Dan Yang menghilangkan kesusahan” [An Naml:62]
Jadi, insaflah bahawa segala yang ada pada kita tidak  boleh menjanjikan apa-apa kepada kita melainkan diiringi keizinan Allah dan perkenannya. Justeru itu mohonlah kepadaNya satelah segala usaha dan ikhtiar kita lakukan sehabis kemampuan kita. Jangan sekali-kali kita lupa untuk berdoa dan bermohon kepada Nya kerana itulah tanda betapa kita sentiasa menginsafi tentang kekuasaan dan keAgungan Nya.
Allah berfirman
“Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu” [Ghafir:60]
Saudara dan saudari
Sekiranya kesusahan yang kita hadapi telah hilang dan kebahagiaan telah datang maka berzikirlah memuji selalu  kepadaNya sebagai tanda bersyukur dan berterima kasih di atas segala pertolongan  dan KurniaanNya. Inilah yang kita selalu terlupa apabila Allah hilangkan atau ringankan musibah kita, kita kaitkan dengan hanya usaha kita dan tak kaitkan langsung dengan pertolongan Allah. Bersujudlah kepada Allah, angkatkan tangan, gerakanlah lidah untuk perbanyakkan lagi permintaan kepadaNya.
Yakinlah Allah suka jika kita memohon pertolongan daripada Nya dan ini berbeza dengan meminta pertolongan dari manusia…Marilah kita selalu berdiri di pintuNya, saksikan kelembutanNya, berbaik sangkalah kepada Nya, melangkah selalu kepadaNya hingga kita benar-benar hampir dengan Nya lantas mendapat kebahagiaan dan kejayaan yang hakiki di dalam kehidupan kita. Ya, bukan mudah tetapi yakinlah ia juga bukan mustahil….
Walahualam
Maaf di pinta dan Wasalam

Rujukan:Dr Ibrahim Fiqhy

1 comment:

  1. assalammualaikum waramataullahi wabarakatu saudara islam ku yng ku cintai dan ku sayangi...ku panjatkan sukur atas segala nikmat dan rahmat yng allah swt berikan dan selawat kepada baginda nabi muhammad saw yng d cintai berserta keluarga dan para sahabat2nya.....sukur alhamdulilah semoga kita manjadi hamba allah dan umat nabi muhammad saw yng selalu bersukur atas segala pemberian dan nikmat yng d kurnia kan ini....seandainya ada hamba allah swt yng paling penakut dan lemah d muka bumi ini aku lah hamba allah itu..ku bermohon semoga allah memberi kita kesebaran dan kejujuran dan keikhlasan dan membimbing kita ke jalan yng benar...allah hu akbar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...