Monday, November 1, 2010

Motivasi: Mengerjakan sesuatu pekerjaan dengan sebaik-baiknya



Assalamualaikumwarahmatullah...

Sekali lagi, marilah kita sama-sama mengucapkan kesyukuran kita kepada Allah SWT kerana masih lagi dizinkan Nya untuk kita bersama di Majlis ilmu siber…Usrah siber…Bersyukur juga kerana masih lagi kita dapat bangun, menghias diri, memandu seterusnya sampai ke tempat yang kita tujui. Jadi bersyukurlah sebanyak-banyaknya di atas pemberian nikmat Allah yang terlalu banyak ke atas kita jika di bandingkan dengan musibah yang Allah uji kepada kita..

Sesungguhnya ramai lagi saudara kita yang tidak mendapat apa yang Allah beri kepada kita pada hari ini. Ada yang sakit tak dapat bangun, ada yang matanya buta tak dapat menghias diri, tak dapat memandu kenderaan, ada yang memandu tetapi terlibat di dalam kemalangan…tak sampai ketempat yang di rancang dan pelbagai lagi….sekali lagi syukur lah kepada Allah terhadap pemberian Nya kepada kita.

Saudara dan saudari

Marilah kita bersyukur dengan berusaha bersungguh-sungguh mengerjakan apa yang Allah suruh kita laksanakan sebagai hamba kepada Nya.

“Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada Ku. [ Az-Zariyat :56]

Jadi kehidupan kita dimana sahaja kita berada perlu lah menjurus kepada pengabdian hanya sanya kepada Allah. Kenali lah Allah dan ikatkan hati kita dengan Allah.  Didiklah hati kita kerana apabila hati atau jiwa kita hanya berharap dan takut hanya pada Allah kita tidak akan rasa ada kuasa makhluk yang lebih kuat yang dapat menguasai kita. Kita akan sentiasa merasa Allah bersama dengan kita dimana saja kita berada dan InsyaAllah kita akan rasa di situ ada kekuatan untuk menghadapi apa saja pengaruh luar.  Kesan daripada ini, barulah kita mampu untuk menyerahkan kehidupan ini secara total  kepada Allah. Rendahkan hati dan berdoalah bersungguh-sungguh…..

Selawat dan Salam kepada junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW, keluarga Baginda dan sahabat-sahabat…

Saudara dan saudari yang di muliakan....

Pada kali ini saya masih  hendak mengingatkan saya dan kita semua tentang kaitan dengan usaha kita mencari rezeki  atau melakukan sebarang pekerjaan di bumi Allah ini iaitu  tentang mengerjakan sesuatu pekerjaan dengan sebaik-baiknya.

Sebagai seorang Islam yang mengaku beriman kepada Allah perlulah kita berusaha supaya setiap pekerjaan yang kita lakukan hanyasanya  kerana Allah dan meyakini Allah sentiasa melihat kita.  Apa sahaja yang kita lakukan mestilah di dalam rangka mencari keredoan Allah. Kita sentiasa mencuba sesuatu dengan  memberikan yang terbaik. Bermula kepada niat kita kerana Allah, mulakan pekerjaan dengan Bismillah…Semasa melaksanakan aktiviti sentiasa ingat dan patuh arahan Allah, memberi usaha yang terbaik, menjaga akhlak diri, jaga mata, mulut dan telinga dan pelbagai lagi..akhirnya berserah kepada Allah disamping berdoa mengharapakan pertolongan Allah.  Lebih-lebih lagi sekiranya pekerjaan yang kita lakukan itu  melibatkan nyawa kehidupan saperti manusia , pokok, binatang, mikrob ..perlulah  sangat-sangat  memohon bantuan Allah…sebab kehidupan adalah di bawah kuasa Allah.

Apabila kita dapat melaksanakan adab-adab di atas,  barulah menepati apa yang diajarkan kepada kita oleh Rasulullah SAW, Sabda Baginda

” Sesungguhnya Allah menyukai, apabila seseorang kamu mengerjakan suatu pekerjaan, supaya dikerjakan dengan baik dan sempurna [Riwayat Baihaqi]”

Jadi, untuk mendapat kesempurnaan sesuatu pekerjaan dan supaya memberikan hasil yang baik, diperlukan kejujuran dan keikhlasan. Kedua sifat ini bertemu di dalam jiwa orang yang beriman.  Kita melaksanakan pekerjaan bukan hanya untuk mendapatkan hasil atau untuk menyenangkan hati manusia tetapi kita mengharapkan balasan yang baik dari Allah di Akhirat nanti..Allah berfirman di dalam surah At Taubah 105.

“ Dan katakan! Bekerjalah kamu! Allah dan RasulNya dan orang-orang yang beriman akan melihat pekerjaan kamu. Dan nanti kamu akan di pulangkan kepada Yang Maha Tahu tentang hal yang tersembunyi dan yang terang, lalu diberitakanNya kepada kamu apa yang telah dikerjakan”

Saudara dan saudari

Sekali lagi saya mengajak diri dan kita bersama-sama agar dapat mengaitkan pekerjaan di dunia sementara ini dengan Akhirat yang kekal abadi dan menepati kehendak Allah..

Masa yang kita berikan untuk aktiviti belajar atau mencari rezeki dapat  di gunakan dengan sebaik-baik nya dan cuba kita laksanakan dengan sebaik-baiknya. Mudah-mudahan amalan dan usaha kita ini , Allah terima sebagai amal solleh dan mendapat pahala disisi Allah…Beruntunglah mereka-mereka yang dapat menukarkan masa, tenaga dan harta yang ada kepada bentuk pahala dan mendapat balasan baik dari Allah dan rugilah mereka yang menggunakan masa, tenaga dan harta yang Allah beri ini kejalan maksiat dan mendapat balasan siksa dari Allah.

Sama-sama kita berdoa agar Allah berikan kita hidayah dan kekuatan untuk melaksanakan sesuatu yang terbaik untuk Allah dan dapat memberi sumbangan walau pun sedikit ini kepada Islam.

Kebenaran itu dari Allah, kelemahan yang ada maaf jua dipinta.
Tangguh dengan tasbih kafarah dan suratul Ars
Wassalam

Antara rujukan: Prof Dr Yusuf Al Qardawi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...