Tuesday, January 18, 2011

Ucapkanlah perkataan yang baik........

Assalamu'alaikum wm

Alhamdullillah kerana dapat lagi kita  bertemu  untuk sedikit tazkirah ringkas di siber ini...Semoga ia dapat sedikit sebanyak membantu kita untuk meningkatkan kesedaran kita untuk kembali kepada Islam di dalam seluruh kehidupan kita...termasuklah di dalam pembentukan akhlak kita ini.  .

Saudara dan saudari yang di muliakan

Di dalam tulisan Ulamak Ustaz Said Hawa beliau ada menegaskan bahawa antara mereka-mereka yang di kasihi Allah ialah mereka yang sentiasa mengeluarkan kata-kata yang baik di dalam perhubungan mereka sesama manusia....

Banyak terdapat ayat-ayat Allah SWT  dan Hadith Rasulullah SAW yang menyentuh tentang perkara di atas. Antaranya....

Firman Allah SWT yang bermaksud....
"Dan berkatalah kepada sesama manusia dengan kata-kata yang baik"

Rasulullah SAW bersabda

 "Perkataan (kalimah) yang baik adalah sedekah"

Sabdanya lagi:

 "Takutlah kamu kepada api neraka walaupun bersedekah dengan sebiji tamar dan barang siapa yang tidak ada apa yang hendak disedekahkan maka hendaklah ia berkata-kata dengan perkataan yang baik"

Rasulullah SAW juga bersabda

" Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat hendaklah ia berkata-kata perkara kebaikan ataupun ia diam"

[Petikan dari Kitab- kitab sahih Imam Bukhairi dan Imam Muslim]

Hadith lain  juga menyebut.....

 " Seorang hamba yang berkata-kata dengan perkataan yang diredhai oleh Allah SWT ia tidak akan jumpa melainkan diangkat oleh Allah SWT dengannya beberapa darjat dan seseorang hamba yang berkata-kata dengan perkara-perkara yang dimurkai Allah SWT tidak di jumpai melainkan membawanya ke neraka"
[HR Bukhairi]

Sabda Rasulullah SAW

 "Sesiapa yang tidak berterima kasih kepada sesama manusia , tidak berterima kasih kepada Allah"
[HR Tarmizi]

Baginda Rasulullah SAW  juga menasihatkan kita tentang keutamaan untuk mengambil sikap berdiam diri apabila kita rasa hendak meradang atau marah. Sabda nya yang bermaksud.....

 " Hendaklah kamu semua mengajar dan permudahkan dan jangan memayahkan, dan apabila meradang salah seorang dari kamu hendaklah ia diam dan apabila meradang salah seorang dari kamu hendaklah ia diam dan apabila meradang salah seorang dari kamu hendaklah ia diam "

Dimikianlah peringatan dari Allah SWT dan Rasulullah SAW kepada kita untuk kita berhati-hati di dalam percakapan kita dengan manusia. Sama-samalah kita berusaha untuk tidak mengumpat dan menyakiti hati manusia lain termasuk isteri , suami ,anak-anak, saudara, kawan-kawan , teman sekerja, ketua-ketua kita dan sebagainya. Berdoalah semoga Allah membantu kita untuk melaksanakan usaha kita yang berat ini. Ingatlah syaitan sentiasa memberi idea untuk kita bercakap perkara yang tidak baik dan merosakan hubungan sesama kita..

Sekian, Wasalam

Rujukan: Kitab Said Hawa


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...