Thursday, October 21, 2010

Motivasi: Iman dan amalan

Assalamualaikumwarahmatullah...


Pertama sekali, marilah kita sama-sama memgucapkan kesyukuran kita kepada Allah kerana masih lagi memberikan kita nikmat kehidupan ini...Namun begitu sedarilah bahawa  nikmat yang paling besar yang Allah berikan kepada kita ialah nikmat Iman dan Islam itu....oleh itu jagalah hidayah yang Allah bagi ini dengan sebaik mungkin...Berdoalah supaya Allah beri kekuatan.. Semoga pertemuan 'cyber' ini akan meningkatkan keimanan kita dan mendidik hati kita suapa patuh kepada Allah...gunakan teknologi yang Allah beri ini dengan sebaik-mungkin....


Saudara dan saudari yang di muliakan....


Pada kali ini saya  hendak mengingatkan saya dan kita semua tentang kaitan dengan usaha kita mencari rezeki di bumi Allah ini. Sabenarnya rezeki ada di mana-mana ...tetapi untuk diri kita InsyaAllah kita telah di susun oleh Allah sejak azali lagi untuk kita berada di tempat yang kita  berada sekarang ini...


Kita inginkan kehidupan mencari rezeki ini dapat kita jadikan sebagai ibadah kita kepada Allah. Di sinilah kita menghabiskan sebahagian dari kehidupan kita dan sudah tentulah kita tidak mahu masa kita habis begitu sehaja tanpa dapat ganjaran pahala di sisi Allah...Kita mahu ibadah kerja kita ini diterima sebagai amal solleh...


Apabila kita bercakap dengan amal solleh ini kita tak dapat lari daripada keimanan kita kepada Allah...Iman merupakan kepercayaan , kerja dan keikhlasan..


Rasulullah SAW mengingatkan kita di dalam  sebuah hadith..."Iman itu bukan lah angan-angan, dan bukan pula perhiasan lahir, melainkan yang ternanam dalam hati dan dibuktikan oleh perbuatan" (Riwayat Ibnu Najjar dan Dailami)


Dalam Al Quran terdapat lebih dari 70 ayat yang mengaitkan iman dan amal ini...Amal ini cukup luas pengertiaannya. Ini termasuklah segala yang dapat memberikan kebaikan untuk keduniaan dan keagamaan, untuk persaorangan dan masyarakat dan juga untuk kehidupan rohani dan kebendaan.


Jadi marilah kita sama-sama meningkatkan amalan solleh kita dimana pun kita berada hatta di tempat kita mencari rezeki ini....Jadi untuk Allah terima sebagai amal solleh , pekerjaan kita ini mestilah bermula dengan niat yang betul hanya sanya ikhlas  kepada Allah dan mesti mengikut  jalan yang syarak dan bukan jalan yang maksiat kepada Allah.


Sekian, kebenaran ini datang dari Allah, sama-sama kita pohon kekuatan dari Allah untuk kita amalkan..kesilapan yang ada , adalah kesilapan sebagai kita manusia biasa...maaf jua di pinta..


Tutup dengan tasbih Kafarah dan Suratul Ars...


Sekiranya ada pertanyaan sila hantar di dalam ruang komen ...ini adalah untuk kebaikan bersama


Wasalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...