Tuesday, August 17, 2010

Bahagia atau tenangkah hidup kita?.........

Apabila di tanya kepada kita apakah yang kita kehendaki di dalam kehidupan yang singkat ini, tentu kita akan menjawab bahawa yang kita ingin kan adalah kebahagiaan dan ketenangan , baik pada kehidupan individu, kehidupan berkeluarga atau kehidupan bermasyarakat. Tetapi pada realitunya kita lihat kebanyakan manusia tidak bahagia dan tidak tenang, selalu saja keluh kesah. Mengapa ya?.......

Dr Ysf Qardawi mengingatkan kita bahawa orang beriman itu memperoleh ketenangan ialah kerana dia menempuh jalan hidup yang sesuai dengan fitrah manusia yang di tanamkan Tuhan dalam jiwa manusia. Fitrah manusia itu kosong, tidak dapat dipenuhi oleh ilmu, peradaban dan filsafat dan hanya dapat di penuhi oelh KEIMANAN kepada Allah. Fitrah manusia merasa lapar dan dahaga, dan hanya dapat dipuaskan dengan mengetahui Allah, beriman dan menghadapkan tujuan lepada Nya. Ketika itu baru kemanusiaan merasa berhenti dari kelelahan, puas dari dahaga, kenyang dari lapar dan aman dari ketakutan. Baru dia tahu dan nampak jalan raya kehidupan yang perlu ditempuh, dalam menuju tujuan yang terang. Di situ baru dia mengenal akan dirinya, mengetahui tujuan perjalanan hidupnya, mengetahui tugas dan kewajiban terhadap Tuhan yang menciptakannya.

Tidak dapat merasakan kebahagian dan ketenangan apabila seseorang tidak dapat mengenal akan Tuhannya dan diri mengetahui akan dirinya sendiri atau lupa akan dirinya sebagaimana yang disebut dalam Firman Allah surat Al Hasyr ayat 19 yang bermaksud “ Orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah melupakan mereka terhadap dirinya sendiri”

Jadi, marilah kita sama-sama mengambil perhatian ingatan ulamak di atas yang ketenangan hidup hanya dapat bila kita yakin dan beriman dengan Allah. Orang beriman memperkenankan panggilan fitrah. Jadi Alhamdullillah sekiranya kita faham tujuan hidup kita sebagaimana yang Allah kehendaki, itulah fitrah kita dan perjalanan hidup akan selesa, InsyaAllah. Marilah kita sama-sama bantu membantu dalam merasai hakikat ini dan laksana kan dalam tindakan kita.

”Ya Allah, mudahkan urusan hidup kami,Ameen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...