Thursday, March 1, 2012

Renungi Asbabun Nuzul ayat 9 surah Al Hasyr.....sebab mengapa Allah turunkan ayat Alquran...

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wm

Saudara dan saudari yang dimuliakan

Syukur pada Allah kerana sekali lagi kita diberi kesempatan untuk bertemu di alam siber. Pada kali ini marilah kita sama sama merenungi asbabun Nuzul ayat 9..surah al Hasyr...iaitu kenapa diturun ayat yang bermaksud antara lain..
"...dan mereka mengutamakan (muhajirin) atas dirinya sendiri, meskipun mereka juga memerlukan........

Abu Hurairah berkata paada suatu hari, seaorang mendatangi Rasulullah SAW dan berkata " Rasulullah aku kelaparan, Rasul pun menanyakan persediaan makanan kepada para isteri beliau. Namun mereka memberitahu  bahawa  tak ada makanan sama sekali. Lalu Rasulullah berkata pada para shabatnya "semoga Allah merahmati siapa pun diantara kalian yang mahu menjamunya malam ini. " aku akn menjamunya ya Rasulullah" kata  seorang sahabat ansar. Ia pun pulang dan berkata pada isterinya Berikan makanan pada tamu Rasulullah ini" demi Alllah , makanan ini hanya cukup untuk anak anak kita, jawb isterinya. Jika anak kita lapar tidurkanlah mereka dan padamkan lampu. Biarlah kita menahan lapar pada malam ini" pesan shabat tadi. Siisteri pun melakukan pesan suaminya itu. Atas peristiwa ini lah Alah menurunkan ayat 9 ini. (HR Bukhairi)

jadi marilah kita merenung diri kita sejauhmana kita medahului kehendak Allah dan RasuNya lebih dari kita menyintai diri kita..itulah antara sebab yang mengiktiraf para shabat Rasullulah SAW sebagai umah yang terbaik.

Sekian,maaf dipiata.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...